کود مایع و انواع آن
نوشته شده توسط : سروستان پاک ایرانیان

 

کودهای مایع

کودهای مایع یک راه آسان برای تقویت گیاهان در دوز کنترل شده است. برخلاف کودهای دانه ای ، کودهای مایع مواد مغذی را به سرعت به گیاهان شما می رسانند ، بنابراین می توانید در صورت نیاز بیشتر به آنها غذا دهید. گیاهان نیاز به باروری دارند زیرا بیشتر خاک مواد مغذی ضروری مورد نیاز برای رشد مطلوب را تأمین نمی کند. ... ساخت مواد مغذی گیاهی از خاک مواد مغذی گرفته شد. با کوددهی به باغ خود ، مواد مغذی از دست رفته را دوباره پر کرده و اطمینان حاصل می کنید که گیاهان امسال غذای مورد نیاز برای شکوفایی را دارند. برای تأمین یک یا چند ماده مغذی برای رشد گیاه به خاک یا بافت های گیاه وارد می شود. درتولید منابع کودی ، هم کود طبیعی و هم صنعتی وجود دارد.

کودها از چند طریق طبقه بندی می شوند. آنها بر اساس اینکه آیا ماده مغذی واحدی را تأمین می کنند (به عنوان مثال K ، P یا N) طبقه بندی می شوند ، در این صورت آنها به عنوان "کودهای مستقیم" طبقه بندی می شوند. "کودهای چند عنصر" (یا "کودهای پیچیده") دو یا چند ماده مغذی را فراهم می کنند ، به عنوان مثال N و P. کودها نیز گاهی اوقات به عنوان مواد غیر آلی در مقایسه با مواد آلی طبقه بندی می شوند. کودهای غیر آلی مواد حاوی کربن به جز اوره را حذف می کنند. کودهای آلی معمولاً از مواد گیاهی یا حیوانی (بازیافتی) هستند. بعضی اوقات کودهای غیرآلی را کودهای مصنوعی می نامند زیرا برای ساخت آنها مواد شیمیایی مختلفی لازم است.

کودهای مغذی ("مستقیم")

اصلی ترین کود مستقیم پایه نیتروژن ، آمونیاک یا محلول های آن است. نیترات آمونیوم (NH4NO3) نیز به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد. اوره یکی دیگر از منابع محبوب نیتروژن است ، این مزیت را دارد که جامد و غیر منفجره است ، به ترتیب بر خلاف آمونیاک و نیترات آمونیوم. چند درصد از بازار کودهای ازته (4٪ در سال 2007) [18] توسط نیترات آمونیوم کلسیم (Ca (NO3) 2 • NH4 • 10H2O) تأمین شده است.

اصلی ترین کودهای فسفاته مستقیم ، سوپرفسفات ها هستند. "سوپرفسفات منفرد" (SSP) از 14-18٪ P2O5 تشکیل شده است ، دوباره به شکل Ca (H2PO4) 2 ، بلکه همچنین فسفوژيپس (CaSO4 • 2H2O) است. سوپرفسفات سه گانه (TSP) معمولاً از 44-48٪ P2O5 تشکیل شده و هیچ گچ ندارد. به مخلوط سوپرفسفات منفرد و سوپرفسفات سه گانه سوپرفسفات دوتایی گفته می شود. بیش از 90٪ یک کود سوپرفسفات معمولی محلول در آب است.

اصلی ترین کود مستقیم پایه پتاسیم ، میوراته پتاس (MOP) است. میوریات پتاس شامل 95-99٪ KCl است و به طور معمول به عنوان کود 0-0-60 یا 0-0-62 در دسترس است.

کودهای چند عنصر غذایی
این کودها متداول هستند. آنها از دو یا چند ماده غذایی تشکیل شده اند.

کودهای NPK

کودهای NPK کودهای سه جزئی هستند که ازت ، فسفر و پتاسیم تأمین می کنند.

درجه بندی NPK یک سیستم درجه بندی است که مقدار نیتروژن ، فسفر و پتاسیم در یک کود را توصیف می کند. رتبه بندی NPK شامل سه عدد است که با خط تیره (مثلاً 10-10-10 یا 16-4-8) از هم جدا می شوند که محتوای شیمیایی کودها را توصیف می کنند. عدد اول نشان دهنده درصد نیتروژن موجود در محصول است. شماره دوم ، P2O5 ؛ سوم ، K2O. کودها در واقع حاوی P2O5 یا K2O نیستند ، اما این سیستم یک ماده اولیه معمولی برای مقدار فسفر (P) یا پتاسیم (K) در یک کود است. یک کیسه 50 پوندی (23 کیلوگرمی) کود با برچسب 16-4-8 حاوی 8 پوند (3.6 کیلوگرم) ازت (16٪ از 50 پوند) ، مقدار فسفر معادل آن در 2 پوند P2O5 (4٪) 50 پوند) و 4 پوند K2O (8٪ 50 پوند). اکثر کودها بر اساس این قرارداد N-P-K برچسب گذاری می شوند ، اگرچه طبق قانون استرالیا ، با پیروی از سیستم N-P-K-S ، عدد چهارم گوگرد اضافه می شود و از مقادیر اساسی برای همه مقادیر از جمله P و K استفاده می شود.

ریز مغذی ها

ریز مغذی های اصلی مولیبدن ، روی ، بور و مس هستند. این عناصر به عنوان نمک های محلول در آب ارائه می شوند. آهن مشکلات خاصی را ایجاد می کند زیرا در غلظت pH و فسفات متوسط خاک به ترکیبات نامحلول (بیو موجود) تبدیل می شود. به همین دلیل ، آهن اغلب به عنوان کمپلکس کلات ، به عنوان مثال ، مشتق EDTA تجویز می شود. نیاز ریز مغذی ها به گیاه و محیط بستگی دارد. به عنوان مثال ، به نظر می رسد چغندرقند به بور و حبوبات به کبالت احتیاج دارند در حالی که شرایط محیطی مانند گرما یا خشکسالی باعث می شود که بور کمتر در دسترس گیاهان باشد.
از کودها معمولاً برای پرورش همه محصولات استفاده می شود که میزان مصرف آنها به باروری خاک بستگی دارد ، معمولاً با آزمایش خاک و با توجه به محصول خاص اندازه گیری می شود. به عنوان مثال حبوبات ، نیتروژن موجود در جو را ثابت می کنند و به طور کلی به کود نیتروژن نیاز ندارند.

کود مایع و کود جامد 

کودها به عنوان ماده جامد و مایع برای محصولات استفاده می شوند. حدود 90٪ کودها به صورت جامد استفاده می شوند. بیشترین استفاده از کودهای معدنی جامد اوره ، فسفات دی آمونیوم و کلرید پتاسیم است. کود جامد به طور معمول دانه ریز یا پودر شده است. غالباً مواد جامد بصورت گلدان ، یک گلوله جامد در دسترس هستند. کودهای مایع شامل آمونیاک بی آب ، محلول های آبی آمونیاک ، محلول های آبی نیترات آمونیوم یا اوره هستند. این محصولات غلیظ ممکن است با آب رقیق شوند و یک کود مایع غلیظ (به عنوان مثال UAN) تشکیل دهند. از مزایای کود مایع اثر سریعتر و پوشش راحت تر آن است. افزودن کود به آب آبیاری "باروری" نامیده می شود.

یکی از مزایای کود مایع این است که چون مایع بلافاصله به خاک نفوذ می کند ، گیاهان سریعتر به مواد مغذی دسترسی پیدا می کنند. ... در حقیقت ، بسیاری از کشاورزان برای اطمینان از رشد سریع ریشه ، از این نوع کودها در اوایل فصل استفاده می کنند تا گیاهان در شرایط ضروری برای این گیاه ، استفاده کنند. اگرچه باران می تواند جایگزین آبیاری شود. کود مایع را می توانید پس از باران کمی استفاده کنید و رطوبت اضافه شده حتی به پراکنده شدن کود کمک می کند. اما از اعمال بلافاصله پس از باران شدید ، به خصوص در خاکهایی که جذب آنها کند است ، مانند خاک رس ، خودداری کنید. استفاده از کود (و آب) در بعد از ظهر باعث می شود رطوبت خاک که مانع سوختن چمن می شود در اثر برخورد آفتاب به زمین چمن تبخیر شود. کود دادن به چمن در صبح شما را قادر می سازد تا از درجه حرارت سردتر و شبنم صبحگاهی برای کاهش خطر سوزاندن چمن بهره مند شوید..

مزایای کودهای مایع 

• قابلت استفاده به صورت محلول پاشی و جذب آنها به وسیله برگ با بازدهی بالاتر
• تغذیه مطمئن و قابل کنترل گیاه به دلیل امکان تولید با ترکیب و نسبت های مختلف عناصر مورد نیاز
• جذب بسیار سریع به دلیل در بر داشتن عناصر به فرم قابل جذب و عدم نیاز به فرجه زمانی
• کاهش مصرف کود در فرآیند تغذیه درخت و گیاه و در نتیجه کاهش هزینه های تغذیه
• امکان محاسبه دقیق میزان و زمان مصرف کود مایع مورد نظر.
• کاهش آلودگی محیط زیست (منابع خاک و آب) در قیاس با کودهای جامد.
کود مایع به معنی کود به صورت مایع است و شامل محلول ها ، امولسیون ها ، سوسپانسیون ها و دوغاب ها می باشد.
کود مایع به معنای نوعی کود است که بطور مستقیم بر روی گیاه پاشیده می شود.
انواع مختلف کودها
کودهای آلی و معدنی. کودهای آلی از مواد طبیعی و آلی - عمدتاً کود دامی ، کمپوست یا سایر محصولات دامی و گیاهی ساخته می شوند.
کودهای ازته.
کودهای فسفاته.
کودهای پتاسیم.
فرم های کود.

 

 





:: برچسب‌ها: مواد مغذی گیاهان ,
:: بازدید از این مطلب : 13
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 7 مهر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: